+48 508 111 323 bok@ksens.pl

Konsumenci zaopatrujący się w tradycyjnych sklepach często kierują się motywami emocjonalnymi, nie mają możliwości porównywania cen, sprawdzenia na bieżąco opinii innych kupujących czy dokładnego przeanalizowania swojej potrzeby. Nawet jeśli klient rzetelnie się przygotował, sporządził listę niezbędnych produktów i uważa, że dokonuje racjonalnych zakupów, istnieje duże prawdopodobieństwo, że kupi coś innego niż planował,  a także o wiele więcej niż pierwotnie zamierzał. Marki stosują różnorodne techniki by przyciągnąć uwagę i odwieść klienta od jego rozsądnego planu zakupowego. Odpowiednia ekspozycja, oświetlenie,  muzyka, precyzyjnie dobrane kolory, programy lojalnościowe, duże wózki i cała atmosfera w supermarketach sprzyja emocjonalnemu, impulsywnemu podejściu do zakupów.

Alternatywą dla tradycyjnych zakupów, z której korzysta już niemal połowa (47%) dorosłych Polaków [1], są oczywiście zakupy w internecie. Wydawać by się mogło, że kupowanie przez Internet, bez obejrzenia, dotknięcia i wypróbowania produktu jest jak kupowanie kota w worku, jednak przestrzegając kilku zasad mamy okazje dokonać zakupu racjonalnego, „na zimno”, na dodatek bez wychodzenia z domu i przepychania się w tłumie pochłoniętym polowaniem na promocje, unikając stania w kolejkach i niepotrzebnych, nieprzemyślanych zakupów. Ponadto Internet zapewnia wyspecjalizowane narzędzia służące racjonalizacji zakupów i eliminacji potencjalnych wpadek.


Precyzyjne określenie potrzeby, kluczem do zadowolenia z zakupów


Proces kupowania zaczyna się kiedy określimy naszą potrzebę. To właśnie poczucie braku czegoś skłania nas do aktywności. Warto na ten etap poświęcić czas, rozważyć co faktycznie daną potrzebę  zaspokoi, popytać znajomych, zaplanować budżet, przejrzeć fora, rankingi, poradniki. Przykładowo, planując zakup nowego zegarka warto zastanowić się czy faktycznie niezbędne jest kupno modnego smartwatcha, z którego licznych funkcji będziemy korzystać sporadycznie i będzie raczej pełnił funkcje fajnie wyglądającego gadżetu czy wystarczająco dobrym wyborem będzie solidny tradycyjny zegarek. A może nowoczesny sprzęt faktycznie, znacząco ułatwi nam życie, znajdzie liczne zastosowania i wart jest swojej ceny?

Wybór produktu i marki

Kiedy uda się już określić czego naprawdę potrzebujemy, zaczynamy zastanawiać się nad konkretnym produktem i marką. I tu zaczynają się schody. Jak odnaleźć się w gąszczu aukcji i sklepów, wybrać produkt, który najcelniej trafi w nasze oczekiwania? Często specjalistyczne opisy dotyczące parametrów, funkcji i budowy np. urządzeń elektronicznych nie do końca trafiają do przeciętnego użytkownika, w końcu trudno być ekspertem w każdej dziedzinie. Będąc laikiem w danym zagadnieniu, łatwo jest dać się naciągnąć na produkt niepełnowartościowy, niewarty swojej ceny.  Na tym etapie z pomocą przyjdą nam różnorodne narzędzia porównujące, rekomendujące oraz w prosty sposób opisujące dany temat, a także inni użytkownicy.

Marketing rekomendacji

Bardzo powszechnym i wzbudzającym zaufanie wśród klientów mających problem z wyborem produktu,  zjawiskiem w sieci jest marketing rekomendacji. Opiniotwórczy użytkownicy Internetu: blogerzy, youtuberzy a także ich najbardziej aktywni komentatorzy testują produkty, które otrzymują w tym celu od producentów a następnie dzielą się opiniami na ich temat. Tutaj należy odróżnić wpisy sponsorowane, które bywają nieoznaczone i w rzeczywistości są tendencyjną reklamą,  od prawdziwych, szczerych recenzji. Szanujący się publicyści, którym zależy na wiarygodności zwykle jasno precyzują z jakimi markami podjęli współpracę i nie stosują kryptoreklamy. Zapoznając się z tego typu opiniami uzyskujemy informacje na temat faktycznej wartości produktów a nie ich wartości dodanej.

Przykładowy test Apple Watch przeprowadzony przez blogera Pawła Opydo wydaje się być cennym źródłem informacji: www.zombiesamurai.pl/2015/04/apple-watch-pierwsze-testy-na-zywo/

Istnieją również, strony w 100% poświęcone testowaniu produktów, zamieszczane są tam subiektywne opinie tzw. ekspertów na temat bardzo różnorodnych produktów, wszelkich kategorii np.: www.testoland.pl , www.pro-test.pl , www.testujemyjedzenie.pl , www.wspolpracuje-testuje-opisuje.blogspot.com

Porównywarki cenowe

Kolejnym narzędziem znacznie ułatwiającym zakupy w internecie czylil wybór zarówno produktu jak i sprzedającego, są porównywarki cenowe takie jak : Ceneo.pl, Skapiec.pl, Nokaut.pl, Okazje.info,  które są swoistą skarbnicą wiedzy. Możemy tu wyszukać oferty najkorzystniejsze pod względem cenowym, ale również filtrować wyniki pod względem formy i kosztów wysyłki, jakości sprzedaży czy opinii użytkowników. Zawarte tu są również informacje na temat produktu oraz jego dostępności w sklepach na terenie całej polski.


Amazon

Jeśli nie jest Ci obcy język angielski warto również sprawdzić wybrany produkt w największym internetowym sklepie Świata www.amazon.com lub www.amazon.co.uk. Ilość zgromadzonych tutaj opinii czynni Amazona doskonałym narzędziem szukania produktów (nawet Google twierdzi, że to ich największa konkurencja). Mamy zatem możliwość posortowania wg średniej oceny (szkoda, że nie można wykluczyć tych produktów które mają np. tylko 1 lub 2 opinie), rekomendacje produktów podobnych, testy użytkowników (nawet w formie wideo), oraz opinie zweryfikowanych kupujących czyli tych, którzy kupili ten produkt w sklepie Amazon.

Weryfikacja sprzedawcy

Aby nie dać się oszukać i nie kupić np. zdjęcia telefonu komórkowego zamiast urządzenia, należy dokładnie zapoznać się z opisem oferty oraz sprawdzić sprzedawcę, zweryfikować  jego dane kontaktowe, numery NIP, REGON, KRS – jeśli jest to sklep, oraz to co mają na jego temat do powiedzenia inni kupujący. Również wszelkie „superokazje” i podejrzanie niskie ceny powinny wzbudzić naszą czujność.

Wizualna ocena produktu

Niewątpliwą wadą zakupów przez Internet, jest brak możliwości „namacalnego” przetestowania wybranego przedmiotu, nie wszystko da się zawrzeć w opisie, a tym co najczęściej decyduje nawet o tych przemyślanych i świadomych zakupach jest po prostu wygląd danego towaru, to czy nam się najzwyczajniej podoba. Trudno jest o tym zadecydować jeśli sprzedający zamieszcza na stronie pojedyncze zdjęcia marnej jakości. Kilka niewyraźnych fotek nie daje możliwości szczegółowego zapoznania się z rzeczą, którą chcemy kupić, to zdecydowanie za mało. Czasem trudno nawet dostrzec elementy znacząco wpływające na funkcjonalność.


Dlatego bardzo istotne jest to w jaki sposób marka prezentuje swoje produkty. Jeśli zamieszcza profesjonalne fotografie, przestrzenne wizualizacje, takie jak np. prezentacje 360, które umożliwiają obejrzenie przedmiotów z każdej strony, a także bardzo głębokie zbliżenia możemy być pewni, że nie ma przed nami nic do ukrycia i zależy jej na dobrych stosunkach z klientem a jej najważniejszym celem jest zdobycie jego zaufania.

Szukając zdjęć produktu warto zajrzeć do serwisu www.market360.co który zawiera potężną bazę produktów przedstawionych w formie obrotowych zdjęć 360 wysokiej rozdzielczości.

Reasumując, analizujmy nasze potrzeby, dokładnie czytajmy opisy i regulaminy, nie bójmy się spytać o radę bardziej doświadczonych, bądźmy cierpliwi bo warto poświęcić czas na znalezienie najkorzystniejszej oferty, kupujmy tylko u wiarygodnych sprzedawców, szukajmy sklepów, w których można dokładnie obejrzeć produkty.  Tych kilka drobnych wskazówek powinno pomóc w dołączeniu do grona usatysfakcjonowanych klientów. Powodzenia!


 

[1] Komunikat z badań CBOS, Internauci 2014, Warszawa, czerwiec 2014