+48 508 111 323 bok@ksens.pl

Sklepy internetowe stosują różne formy prezentacji swoich produktów. Coraz częściej towar na stronie przedstawiany jest za pomocą prezentacji 3D. Tak jak za pomocą zdjęć, można produkt przedstawić w bardzo różnorodny sposób, podobnie jest z fotografią obrotową.

Forma graficzna lub mechanizm działania prezentacji może być inny, wszystko zależy od tego, co nam się podoba i przede wszystkim co uważamy za bardziej użyteczne. Przyglądając się jednak tematowi wdrażania prezentacji 360 w polskich i zagranicznych sklepach, można wyodrębnić pewne trendy.
Dokonaliśmy przeglądu sklepów, które stosują prezentacje 3D na swojej stronie www. Zbadaliśmy e-commerce z różnych branż:

 

1. Sklep dobiegania.pl

http://www.dobiegania.pl/buty-do-biegania-meskie-nike-nike-zoom-pegasus-31-flash-czarnyodblaskowy-p-8774.html?osCsid=96a6c691e661a6d78bc8232b9e33ba82
W tym przypadku oglądany but możemy dowolnie obracać w każdym kierunku. Jest też opcja powiększenia prezentacji i obejrzenia jej na pełnoekranie. But dodatkowo możemy przybliżać i oddalać, żeby zobaczyć jego szczegóły.
Po wejściu na kartę produktu, wczytywane są jego zdjęcia. Kliknięcie w ikonę prezentacji 360, powoduje jej uruchomienie.

 

2. Sklep size.co.uk

http://www.size.co.uk/product/new-balance-1500-%27gentleman%27s-choice-pack%27/171078
Tutaj pojawia się suwak do przeglądania prezentacji. Zdjęcia buta niestety nie da się przybliżyć. Prezentacja 360 jest wczytywana zaraz po wejściu na kartę towaru. Sklep kładzie nacisk na wizualizację produktu przede wszystkim z wykorzystaniem wysokiej rozdzielczości statycznych zdjęć.

 

3. Sklep erakiety.pl

http://erakiety.com/product-pol-1552-Buty-Asics-GEL-SQUAD-9093-Czarny-Limonka.html
W sklepie erakiety.pl mamy dwie opcje – możemy obracać produkt korzystając z suwaka lub bezpośrednio klikając na zdjęcie i przesuwając przedmiot w obie strony Zdjęcia obrotowe wczytywane są od razu po otwarciu karty towaru. Produkt jest przedstawiany również za pomocą wysokiej jakości zdjęć statycznych.

 

4. Sklep subaru.pl

http://www.subaru.pl/2014forester_ex360.html
Również branża motoryzacyjna zainteresowała się widokami 360. Dzięki temu zanim zobaczymy w salonie, możemy dokładnie obejrzeć je na stronie www firmy Subaru. Niestety nie ma możliwości przybliżania zdjęcia samochodu. Ciekawą opcją natomiast jest możliwość obejrzenia auta w różnych wersjach kolorystycznych. Przedstawione modele samochodów nie są jednak realnymi zdjęciami. To obrazy powstałe w wyniku operacji renderowania.

 

5. Sklep okularo.pl

http://www.okularo.pl/1746,vogue-2763-w44.html
Okulary także można obejrzeć za pomocą prezentacji 360. Dzięki temu widzimy grubość oprawki i dokładnie wszystkie jej elementy. Zdjęcia 360 wczytywane są zaraz po wejściu na kartę towaru wraz z pozostałymi zdjęciami ukazującymi oprawki. Okno karty produktu podzielone jest na pół. Na pierwszy rzut oka użytkownik zapoznaje się z towarem przeglądając zwykłe fotografie. Prezentacja wyświetlana jest równocześnie w drugiej części okna z prawej strony. Prezentacja może być zatrzymana w dowolnym momencie (poprzez kliknięcie przycisku zatrzymania lub kliknięcie na zdjęciu prezentacji), wyświetlona na pełnym ekranie monitora. Zdjęcia prezentacji mogą być także przybliżane, w celu zapoznania się z każdym szczegółem oprawki.
Zatrzymanie prezentacji odbywa się na pewien moment. Po kilkunastu sekundach prezentacja automatycznie zostaje ponownie wprawiona w obrót.
Wiele sklepów korzysta z tej metody prezentacji oprawek.

Przykłady z innych sklepów:
http://aleokulary.com/p/124/278/enzo-colini-p506c1-etui-i-sciereczka-gratis–do-200-zl-szukaj-po-cenie.html
http://www.optopro.pl/okulary-Santos-1757
http://kodano.pl/santino-kp-105-c1.html#.VH7yKnuqn8w
http://nowe-okulary.pl/produkt-detal-1780.html

 

6. Sklep walizki.net

http://walizki.net/dielle-walizka-srednia-01r-60-czarna-wzor.html
Walizki są dobrym towarem, żeby go oglądać z każdej perspektywy. Po pierwsze widzimy jej grubość, a po drugie możemy zerknąć na jej zamknięcie czy też zamek.
Po otwarciu karty towaru prezentacja nie jest od razu widoczna. Sklep kładzie nacisk na przedstawienie towaru przede wszystkim za pomocą kilkunastu zdjęć w wielu ujęciach i powiększeniach jego szczegółów.
Prezentacja 360 jest wyświetlona pod opisem towaru. Warto zauważyć, że główny suwak przy prezentacji odpowiada za opcję zoomowania zdjęć. W większości przypadków ten mechanizm jest odpowiedzialny za obrót.
Prezentacja może być także wyświetlona na pełnym ekranie, może być zatrzymywana w wybranym momencie. Zdjęcia w prezentacji mogą być przeglądane klatka po klatce oraz powiększane kilkukrotnie.

 

7. Sklep wittchen.com

https://www.sklep.wittchen.com/product/5019/torba-podrozna.html
Torby podróżne, torby i torebki również lubimy obejrzeć z każdej strony. Dlatego też w sklepie internetowym z galanterią skórzaną Wittchen udostępnione są (oprócz standardowych zdjęć) widoki 360 towarów. Ciekawe jest to, że po wejściu na kartę towaru, pierwszą ikoną pośród zdjęć jest ikona prezentacji 360, natomiast wczytywane jest od razu zdjęcie statyczne, nie zaś zdjęcia obrotowe. W celu uruchomienia fotografii 360 wystarczy kliknąć pierwszą wspomnianą ikonkę. Zdjęcia prezentacji 360 mogą być przybliżane, wyświetlane w pełnym ekranie. Prezentację można także zatrzymać i uruchamiać jej autoobrót.

 

8. Sklep otozegarki.pl

http://www.otozegarki.pl/zegarkiatlantic/zegarek-meski-atlantic-seahunter-330-71360-43-21,2,4900.html
Dzięki prezentacji obrotowej możemy dokładnie obejrzeć zegarek, który nas zainteresował, zobaczyć jego tarczę, kopertę, pasek i zapięcie.
Widok 360 dostępny jest na karcie towaru pod jego opisem. Użytkownik nie musi wybierać pomiędzy standardowymi zdjęciami a prezentacją 360. Obie te opcje możemy przeglądać jednocześnie.
Dostępne opcje przy zdjęciach obrotowych są intuicyjne i proste w użyciu: autorotacja i zatrzymywanie, opcja zoomowania zdjęć. Niestety nie ma możliwości wyświetlenia prezentacji na pełnym ekranie.
Już jednokrotne powiększenia zdjęcia powoduje pojawienie się dwóch dodatkowych opcji: obrót prezentacji przy powiększeniu i opcja przesuwania przybliżonego zdjęcia.

Inne przykłady:
http://www.zegarek.net/zegarki/atlantic/zegarek_atlantic_71360.41.21.html
http://sports.tomtom.com/pl_pl/ – sklep posiada w swojej ofercie profesjonalne zegarki sportowe. Na ich prezentacjach 360 można zobaczyć różne wersje kolorystyczne danego modelu.

 

9. Sklep kalta.pl

http://kalta.pl/meskie-rekawiczki-skorzane-ocieplane.html
Ciekawy sposób przedstawienia galanterii skórzanej. Na przykładzie rękawiczki męskie. Po otwarciu karty towaru użytkownik może przeglądać statyczne fotografie. Ikona, której kliknięcie powoduje otwarcie prezentacji 360 w nowym oknie, zamieszczona jest przy opisie produktu. Wczytane zdjęcia obrotowe w nowej karcie możemy jednokrotnie powiększyć, wprawić w autoobrót oraz zatrzymać, a także przeglądać klatka po klatce.

 

10. Sklep philips.pl

http://www.philips.pl/c-p/S9711_31/shaver-series-9000-sensotouch-golarka-elektryczna-z-systemem-smartclean-pro-i-uszczelnieniem-aquatec-do-golenia-na-sucho-i-na-mokro
Elektronika świetnie nadaje się do widoków 360. W oficjalnym sklepie marki Philips prezentacja 360 jest widoczna zaraz po wejściu na kartę produktu. Brak jest opcji autorotacji, powiększenia widoku 360 i wyświetlania go w pełnym ekranie. Sklep bardziej stawia na dobrej jakości statyczne zdjęcia oraz filmy.

 

11. Sklep puregreen.pl

http://sklep.puregreen.pl/wyciskarka-soku-hurom-hf-hu-600-szczotkowana-stal.html
Sklep z produktami związanymi ze zdrowiem, który sprzedaje między innymi wyciskarki do soków i właśnie one prezentują się na stronie w widoku obrotowym. Widoki prezentacji 360 zamieszczone zostały w oddzielnej ostatniej zakładce o nazwie „360o”, znajdującej się pod statycznymi zdjęciami produktu. Ciekawą opcją jest zaprezentowanie kilku prezentacji 360, przedstawiających produkt w różnych perspektywach oraz jego poszczególnych części składowych. Każdą prezentację możemy przybliżyć, wprawić w obrót oraz wyświetlić w pełnym oknie.

 

12. Sklep Tchibo.pl

http://www.tchibo.pl/tchibo-pl-cafissimo-wybor-zawsze-swiezej-kawy-c400006494.html

W sklepie marki Tchibo ekspresy ciśnieniowe zostały przedstawione za pomocą prezentacji 360. Grafiki użyte w widokach 360 powstały w procesie renderingu. Obrotowe zdjęcia produktu widoczne są zaraz po wejściu na kartę towaru, natomiast nie ma opcji ich powiększania, przybliżania i wyświetlania w pełnym ekranie. Wizualizację 360 ekspresu możemy natomiast oglądać w różnych wersjach kolorystycznych. Opcja przeglądania prezentacji obrotowej produktu jest dostępna po kliknięciu ikony 360.

 

13. Sklep trekbikes.com

http://www.trekbikes.com/au/en/collections/kids/kids_dual_sport/
Mechanizm pozwalający przeglądać rower w formie wizualizacji 3D uruchamiany jest po kliknięciu małej ikonki, znajdującej się w lewym dolnym rogu statycznego zdjęcia, które zostaje zastąpione widokiem 360. Istnieje tu możliwość jedynie ręcznej rotacji roweru wokół jego osi, bez opcji powiększania, autoobrotu, wyświetlenia na pełnym ekranie. Właściciel natomiast kładzie duży nacisk na przedstawienie odbiorcy cech produktu w formie szczegółowych zdjęć i opisów poszczególnych funkcji, opcji i części roweru.

 

14. Sklep agm-bikers.com

http://agm-bikers.com/pl/opis_torby_z_serii_voyager
W tym sklepie z kolei możemy obejrzeć torby na motor lub rower z każdej strony. Prezentacja jest widoczna od razu po wejściu na kartę produktu. Zdjęcia obrotowe zostały wzbogacone o dodatkowe klatki z opisem poszczególnych cech charakterystycznych towaru. Obrót prezentacji 360 jest możliwy przy pomocy suwaka oraz po kliknięciu strzałek w widoku 3D. Nie ma natomiast opcji powiększenia zdjęć prezentacji, ani też wyświetlenia jej na pełnym ekranie. Fotografii obrotowych nie możemy także powiększyć. Sklep natomiast inwestuje w przedstawienie poszczególnych cech towaru za pomocą dodatkowych zdjęć i opisów funkcjonalnych, co jest również dużą wartością dla odbiorcy.

 

15. Sklep eobuwie.com.pl

http://www.eobuwie.com.pl/botki-tommy-hilfiger-autumn-5a-fg56818062-black-990.html
Wybór widoku 3D odbywa się po wejściu na kartę towaru i kliknięcie ostatniej ikony wśród galerii zdjęć.
Prezentacja 360 została pozbawiona przycisków nawigacyjnych. Wprawienie jej w ruch jest intuicyjne i odbywa się po przeciągnięciu myszki na zdjęciu. Powiększenie zdjęć obrotowych jest możliwe poprzez scrollowanie. Nie ma możliwości wyświetlenia widoku 3D na pełnym ekranie monitora, nie jest możliwy także autoobrót prezentacji.

 

16. Sklep zalando.pl

http://www.zalando.pl/tiger-of-sweden-donald-11-sznurowane-sportowe-szary-ti512a010-c11.html
Ten znany na całym świecie sklep z odzieżą i obuwiem od niedawna również inwestuje w prezentacje 360 swojej oferty. Po wejściu na kartę produktu, prezentacja jest od razu uruchamiana i wykonuje jeden pełny obrót, następnie zatrzymuje się. Zdjęcia obrotowe można wprawić w ruch za pomocą myszki, nie ma natomiast opcji autorotacji. Istnieje możliwość wyświetlenia prezentacji 360 w nowym wyskakującym oknie, jednak bez opcji przybliżania zdjęcia i wyświetlenia widoku 3D na pełnym ekranie. Oprócz zdjęć w widoku obrotowym dostępne są również zdjęcia statyczne obok ikony 360. Każde kliknięcie tej ikony powoduje uruchomienie prezentacji na nowo.

 

Zarówno w Polsce jak i na całym świecie właściciele sklepów coraz bardziej świadomie podchodzą do tematu jakości obsługi klienta. Proponują swoim odbiorcom coraz to nowsze rozwiązania ułatwiające podjęcie decyzji o zakupie. Komfort wynikający z możliwości obejrzenia towaru z każdej strony, przyjrzenia się każdemu jego szczegółowi powoduje, że klienci czują większą swobodę i zyskują pewność zakupu, którą można porównać do tej przy transakcjach tradycyjnych.
Dobre zaimplementowanie prezentacji 360 w sklepie internetowym może wpłynąć na wzrost obrotu nawet o 40%. Analizując sposoby wdrażania widoków 3D w różnych sklepach online można wyróżnić pewien trend. Zazwyczaj zdjęcia obrotowe wczytywane są od razu po wejściu na kartę towaru z opcją przełączenia na przeglądanie zdjęć statycznych. Powrót do prezentacji 360 jest wtedy możliwy po kliknięciu odpowiedniej ikonki/grafiki.

 

Niektóre sklepy decydują się na zamieszczenie widoków obrotowych w opisie produktu, co również nie jest złym rozwiązaniem i z pewnością nie wymaga dużej ingerencji w kod strony.
Pojawia się więc pytanie, skąd brać i gdzie szukać takich interaktywnych prezentacji obrotowych, które można bezproblemowo implementować na własnych stronach www? Niektórzy właściciele sklepów samodzielnie inwestują w sprzęt niezbędny do wykonywania obrotowych zdjęć. Nie są to małe koszty biorąc pod uwagę fakt, że oprócz sprzętu i oprogramowania potrzebna jest także osoba bądź nawet osoby do jego obsługi. Część przedsiębiorców zleca wykonanie prezentacji 360 swojej oferty korzystając z usług firm zewnętrznych. Metody współpracy mogą być w tym przypadku różnorodne, poczynając od wysyłki swoich produktów do zleceniobiorcy, a kończąc na wykonywaniu przez zleceniobiorcę prezentacji bezpośrednio u klienta (mobilne studia fotografii produktowej 360).
Od niedawna istnieje także możliwość pobrania gotowych prezentacji 360 w banku obrotowych zdjęć Market360.co. W portalu jest także opcja generowania własnych zdjęć 360 i ich pobrania na zasoby komputera/serwera całkowicie bezpłatnie.

 

Market360 to alternatywa, która kosztowo wypada najkorzystniej na tle wszystkich wyżej wspomnianych. Warto też wspomnieć, że dostępne w Market360 gotowe prezentacje są wysokiej jakości, a pobierając taką prezentację użytkownik otrzymuje również pakiet zdjęć statycznych przedmiotu w różnych rozdzielczościach.