+48 508 111 323 bok@ksens.pl

Firmy prowadzące sprzedaż towarów w internecie z pewnością zdają sobie sprawę z tego jak ważne jest posiadanie wysokiej jakości zdjęć produktów. Składa się na to nie tylko wielkość i różnorodność zdjęć, ale również pewne standardy odnośnie doboru tła i odpowiedniej kolorystyki. Każdy potencjalny klient chciałby przed zakupem obejrzeć dany produkt z każdej strony i tym samym oczekuje dobrze odwzorowanych zdjęć. Jeśli korzystasz z czołowych światowych platform sprzedażowych, takich jak np. Amazon, zwróć uwagę że wszystkie prezentowane tam przedmioty wyświetlane są zgodnie z przyjętym standardem. Każdy sprzedający zobowiązany jest do przestrzegania obowiązujących zasad, w przeciwnym wypadku jego oferta może zostać wycofana przez administratorów serwisu.

Poniżej przedstawiam najważniejsze standardy dotyczące zdjęć produktów w serwisie Amazon. Nietrudno zauważyć, że zdecydowana ich większość obowiązuje również jako standard w wiodących sklepach internetowych.

 

Wymagania techniczne Amazon odnośnie formatu plików:

– dozwolone formaty to JPEG, TIFF, GIF i PNG,

– dłuższy bok zdjęcia powinien mieć przynajmniej 500 pikseli długości,

– zdjęcia powinny być zapisane w przestrzeni barwowej sRGB lub CMYK,

– nazwy plików powinny zawierać kod produktu (Amazon ASIN, ISBN, EAN, JAN lub UPC).

 

Standardy Amazon dotyczące głównego zdjęcia produktu:

– zdjęcie produktu powinno być wierną reprodukcją sprzedawanego przedmiotu. Rysunki, grafiki lub szkice przedmiotów są niedozwolone,

– zdjęcie główne musi przedstawiać produkt w całości,

– zdjęcie produktu nie może zawierać nieuzasadnionych, nie mających związku z przedmiotem lub odwracających uwagę dodatków – dotyczy to również znaków wodnych, ramek i manekinów (w przypadku fotografii odzieży),

– zdjęcia powinny być ostre, profesjonalnie oświetlone i sfotografowane z naturalnym  odwzorowaniem kolorystyki przedmiotu,

– produkty takie jak książki, płyty CD i DVD i inne wydawnictwa powinny być fotografowane frontalnie i wypełniać całą ramkę okienka przeglądarki. Wszelkie opakowania ochronne, folia i naklejki promocyjne powinny zostać usunięte przed wykonaniem zdjęć,

– wszystkie pozostałe produkty powinny wypełniać co najmniej 85% ramki przeglądarki,

– tło w zdjęciach produktowych powinno być idealnie białe (wg wzorca RGB 255,255,255),

– główne zdjęcie produktowe nie może zawierać dodatkowych tekstów ani grafik,

– zdjęcia pornograficzne i zawierające materiały wulgarne bądź obraźliwe są niedozwolone.

 

Zdjęcia dodatkowe mają dużo szerszy margines swobody:

– zdjęcie dodatkowe powinno być ściśle powiązane ze zdjęciem głównym,

– ostrość, profesjonalne oświetlenie przedmiotu i realistyczne odwzorowanie koloru,

– na zdjęciach dodatkowych dozwolone jest używanie innych przedmiotów w celu pokazania skali lub wielkości przedmiotu głównego,

– zdjęcia dodatkowe powinny wypełniać co najmniej 85% ramki,

– dozwolone jest przycinanie i kadrowanie w celu pokazania szczegółów produktu,

– dozwolone jest używanie tła w kolorze innym niż biały, jako tła można użyć również grafiki (scenerii),

– na zdjęciach dodatkowych dozwolone jest umieszczanie dowolnych tekstów i grafik ( z wyjątkiem materiałów obraźliwych, wulgarnych i pornograficznych).Należy pamiętać że powyższe wytyczne mogą różnić się nieznacznie w zależności od kategorii sprzedawanych produktów np. zdjęcie przedmiotu w dziale Biżuteria powinno mieć dłuższy bok co najmniej 1001 pikseli).

Zamieszczając zdjęcia naszych produktów należy pamiętać o wielu aspektach techniczno – estetycznych, jednak trzeba uważać żeby nie przedobrzyć.

 

Oto najczęściej popełniane przez sprzedawców błędy, których należy unikać:

 

  1. Nie używaj zdjęć o bardzo wysokiej rozdzielczości

Zdjęcia produktów, których użyjesz w swoim sklepie powinny być bardzo dobrej jakości, jednak nie przesadzajmy – większa rozdzielczość oznacza większy rozmiar pliku. Kilka takich zdjęć na stronie i od razu wszystko ładuje się dużo wolniej, co w niektórych przypadkach może tylko odstraszyć potencjalnego klienta zamiast go przyciągać. Większość dzisiejszych ekranów monitorów i urządzeń mobilnych wyświetla obrazy w maksymalnej rozdzielczości full HD (1920×1080). Taki też powinien być maksymalny rozmiar Twoich zdjęć produktów, przy zachowaniu optymalnej kompresji JPEG.

 

  1. Używaj zdjęć we wszystkich rozmiarach jakich potrzebujesz

Często spotykany błąd w wielu sklepach internetowych, także tych z powodzeniem działających na rynku, to wykorzystywanie tego samego zdjęcia w wielu miejscach w sklepie – zarówno jako zdjęcie główne dużej rozdzielczości, średnie w miniaturze na liście przedmiotów i malutkie (np. ikona w koszyku). Najbardziej optymalne rozwiązanie to 3 oddzielne zdjęcia o ustalonych wymiarach i standardach – każde służące w innym celu. Ułatwi to zarówno komfortowe przeglądanie i szybsze ładowanie strony.

Inny przykład to używanie zbyt małego zdjęcia – chyba nie ma nic bardziej frustrującego niż moment, kiedy po kliknięciu w miniaturkę otwiera nam się to samo małe zdjęcie w dużej białej ramce

 

  1. Zdjęcia główne a layout i jednolitość strony

W większości przypadków to właśnie ze zdjęć głównych generowane są miniatury wyświetlane obok siebie w poszczególnych kategoriach towarów w sklepie internetowym. Warto więc zadbać o jednolity układ zdjęcia głównego – te same proporcje, marginesy i tło. Te ostatnie jest szczególnie istotne, kiedy zamierzamy użyć tła innego niż białe – pamiętajmy o tym samym odcieniu, poziomie jasności i kontraście.

 

  1. Zadbaj o kolorystykę

Sprawa niby oczywista, a jednak nie zawsze do końca przez każdego przestrzegana. Oprócz idealnie białego tła zadbajmy również o właściwy balans bieli na zdjęciach produktowych tak, aby biały nie był ani za żółty, ani za niebieski. Dzięki temu zachowamy naturalną realistyczną kolorystykę fotografowanego przedmiotu.

 

Wydawałoby się, że zrobienie dobrej fotografii produktowej to sprawa prosta i niedroga przy dzisiejszej dostępności aparatów cyfrowych oraz oprogramowania graficznego. Nic bardziej mylnego.  Fotografia to sztuka wymagająca dużego doświadczenia, wiedzy oraz sprzętu (nie tylko lustrzanki i obiektywu). Najważniejszym materiałem jest tutaj światło. W naszym profesjonalnym studiu fotograficznym wykorzystujemy wiele źródeł, narzędzi, i efektów aby to światło stworzyć, rozproszyć, odbić a gdzie trzeba i odciąć. Całkiem innego podejścia wymaga fotografia biżuterii czy elementów chromowanych, a całkiem innego fotografia modelek. Efekt końcowy ma być realistyczny, miły dla oka ale przed wszystkim budzić zaufanie klienta do produktu.